/ Makeup Artist /

På begäran

Jag fick ett mail från Frida som undrar om jag kan ge mina tips på mascara, fransfärgning och fransförlängning. Here we go.

Fransböjare från eleven.se, individuella lösfransar från Ardell, mascara från Maybelline, mascara från Lancôme

Vilken är din bästa mascara genom tiderna?
Jag är inte den som älskar att lägga pengar på dyra mascaror bara för att de kanske lovar 1000 gånger tjockare fransar som är en halvmeter långa. När jag köper mascara väljer jag oftast efter hur borsten ser ut. Alla har vi ju olika fransar så vilken borste som passar är individuellt. Vill man ha tjockare fransar, längre eller kanske både och? Mina fransar är redan långa så jag vill ha volym och då finns det såklart en mängd olika märken att välja på. Just nu har jag Colossal volume express från Maybelline (den gula på bilden) som är en klart prisvärd budgetvariant. Jag varvar den med Lancôme's Hypnôse som jag tycker mycket om. Den är dyrare och lite mer exklusiv i sin förpackning. Jag har provat en mängd olika märken och varianter men dessa två mascarorna är de jag alltid kommer tillbaka till.

Jag googlade och hittade en blogg med tips på olika mascaraborstar som passar för olika ögonfransar. Se här för tips.

Har du någonsin provat fransfärgning eller fransförlängning?
Jag har provat fransfärgning, och kan definitivt rekommendera det för den som har ljusa fransar och vill ha en mörkare färg som består. Själv har jag redan väldigt mörka fransar så jag färgar inte mina längre, men som makeup artist färgar jag fransar på de som vill ha hjälp. Jag använder gärna produkterna fån RefectoOil för de tycker jag ger ett bra resultat och de är prisvärda.
Fransförlängning har jag aldrig provat men jag har vänner som regelbundet går på salong och förlänger sina fransar och de är väldigt nöjda med resultatet. Jag kan tänka mig att prova fransförlängning för att få tjockare fransrad, men det kostar en del att underhålla och jag känner inget behov av det just nu utan klarar mig fint med individuella lösfransar som jag kan sätta på och plocka av när jag vill. Passar bra när jag ska gå på fest till exempel.

Fransförlängning på salong är bra för den som inte vill behöva använda mascara varje dag. En förlängning kan kosta runt ca 500-1000 kr och det rekommenderas en påfyllning ca var tredje vecka. Om man vill testa fransar som sitter permanent ska man ha i åtanke att det finns de personer som blivit allergiska mot franslimmet eftersom det är starkt. Det står jättebra info HÄR för den som är intresserad av att prova fransförlängning på salong och vill veta mer om det.

RefectoOil kan köpas HÄR bland annat.